19. tammikuuta 2016

Hiuskriisi

Mä olen kriiseillyt taas viime aikoina tukkani kanssa oikein huolella. Mulla on useimmiten ollut vaaleat hiukset viimeiset 10 vuotta, mutta silloin tällöin olen kokeillut jotain muuta väriä. On kokeiltu kuparia, ruskeaa, mustaa ja punaista. Joka kerta olen palannut vaaleaan ja vannonut, että en enää ikinä värjää hiuksiani tummemmiksi. Vaalentaminen on kuitenkin hiuksille raju operaatio ja sen huomaa oman tukkani kunnosta. Muutaman viimeisen vuoden ajan olen suosinut platinanvaaleaa ja haluaisin tukkani olevan miltein valkoinen. Luonnollisemmankin vaalean kokeilin, mutta värjäys vähän epäonnistui ja tujun vetyperoksidikäsitttelyn jälkeen olin taas platinablondi. Silti nyt kriiseilen hiusvärin kanssa ja en ole varma, että pitäisikö mun kokeilla jotain luonnollisempaa vaaleaa vai ei.



Platinanvaaleat hiukset ovat ehdottomasti mun juttu ja haluan oikeasti tukkani olevan lähes valkoinen. Niin vaalean hiusvärin pitäminen on vain vaivalloista, hiusta kuluttavaa ja kallistakin, jos haluaa käydä hoitamassa hiusten värjäämisen kampaajalla.  Itse olen käynyt kampaajalla viimeiset pari vuotta, koska markettivärit eivät ole taikoneet tukastani tarpeeksi vaaleaa. Tosin viimeksi siinä ei onnistunut kampaajakaan, vaan tyvikasvun jäljiltä tukka jäi vähän kellertäväksi. Ylläolevassa kuvassa hiusväri olisi muuten täydellinen, mutta vanhan tyvikasvun jäljiltä näkyy kellerrystä. Alan kallistua siihen, että jos pidän hiukseni jatkossa platinanvaaleina, värjään juurikasvun kotona ensin tujulla vaalennusaineella ja sitten vielä kevyesti vaalentavalla kylmään taittavalla värillä. Onhan siinä vähän vaivaa, mutta operaatio maksaa noin 5 kertaa vähemmän kuin kampaajalla (joka ei edes välttämättä saa hiuksiani tarpeeksi vaaleiksi ja kylmiksi). Muutenkin haluaisin värjätä sitä juurikasvua vähintään 3 kuukauden välein, mutta kampaajalla käynti on aina muista meikkiostoksista pois ( jä mähän en halua niistä tinkiä :D ). Fudgen hopeashampoo pitää huolen kyllä siitä, että tukkani pysyy kylmänä, jos se on alkujaankiin värjätty tarpeeksi vaaleaksi. Tuollaiselle keltaiselle ei sekään kyllä kauheasti mitään voi ainakaan niin nopeasti, että latvat eivät värjäydy violeteiksi.


Yllä olevassa kuvassa on _sassafrass (olisiko hän Jessica oikealta nimeltään) täydellisen platinablondin tukkansa kanssa. Platinanvaalea on siitä loistava hiusväri, että se sopii ihon sävyyn huolimatta siitä, onko iho kalpea vai ruskettunut. Silloin kun mulla oli mustat hiukset, mun oli pakko käydä solariumissa tai läträtä itseruskettavilla. Muuten näytin ihan kaunalta (ruskeat silmäni ehkä saivat sen efektin aikaan) ja itselleni se ei ollut mikään imartelevin tyyli.


Platinanvaalean hiusvärin ylläpito on hiusta kuluttavaa. Niin vaalentaminen kuin hopeashampoon käyttö tekevät pahaa tukalle. Itse maksan hiusväristä sen hinnan, että hiukseni eivät kyllä kasva hyväkuntoisina pitkiksi. Toisaalta olkapääpituinen tukka on aina tuntunut eniten omalta jutulta eikä pidennysten ottaminen tulisi mieleenkään. Pitkää tukkaa mulla ei koskaan ole ollutkaan, mutta polkkatukka ja lyhyt poikatukkakin on kokeiltu. Olkapääpituinen tukka on helppo suoristaa, laittaa laineille tai kihartaa, mutta sen saa myös ponnarille, nutturalle ja vaikka minkälaiselle letille jos osaa (mähän en osaa letittää, vaikka haluaisin). Myös polkkatukka on ihana ja ylläolevan kuvan malli houkuttelisi todella paljon, mutta pituudessa on myös haittapuolensa. Tuossa ei välttämättä laineet näyttäisi kovinkaan kivoilta. Mun on lisäksi pakko saada hiukset kunnolla kiinni, jotta ne eivät ole salilla ja lenkillä tiellä ja lisäksi siksi, koska en pysty pitämään rasvoittuvaa tukkaani auki enää pesupäivänä seuraavana päivää, en vaikka kuinka suihkisin kuivashampoota.

Muutaman muunkin hiusvärin kokeileminen on houkutellut, mutta en tiedä uskallanko, juurikin sen vaalennusprosessin kuluttavuuden vuoksi. Ennemmin tai myöhemmin värjäisin hiukseni kuitenkin takaisin platinanvaaleiksi.


Harmaa tukka houkuttelisi kylmyydellään ja tästä kirjoitinkin talven kuolauslistassani. Kyllästyisin väriin kuitenkin nopeasti, joten en ehkä viitsikään harmaata väriä laittaa. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta (tulee myöhemmin) haluaisin hiusvärin olevan pysyvä.


Ylläoleva luonnollisen vaalea tukka vaaleilla raidoilla on upea ja tuon tyylinen väri mulla olikin viime keväänä, kun epäonnistunutta värjäystä saatiin raidoittamalla kivammaksi. Vaikka väri on ihana, niin itse koin sen vähä liian tavalliseksi itselleni. Monille tällainen väri sopii todella hyvin, mutta mä haluan jotain äärimmäistä ja jyrkkää. Siitä syystä tuo platinanvaaleakin vetää aina takaisin. Tämä mun täytyy yrittää muistaa seuraavan kerran, kun tekee mieli luonnollista hiusväriä!


Äärimmäisestä puheen ollen. Kyllä, haluaisin ehkä keväällä sähkönsiniset hiukset ja tämä on sellainen kausijuttu, mikä liittyy puhtaasti jääkiekkoon. En siis halua sinistä tukkaa siksi, että pari suomalaista laulajaneitosta on värjännyt hiuksensa siniseksi ainakin väliaikaiseksi. Ai että sitä huumaa, kun liigan pudotuspelit alkavat ja haluan mennä oman joukkuueeni kanssa päätty ast! Toki kannustan omaa joukkuettani aina vaikka vähän huonompikin kausi olisi menossa ja multahan löytyy Rauman Lukon lehväslukkologokin tatuoituna itseeni, mutta kyllähän se sininen tukka pudotuspeliaikana olisi loistava juttu. Sähkönsinisen saa kätevästi shokkivärillä ja shokkivärit tarttuvat parhaiten ihan vaaleaan tukkaan, joten siinäkin on syy pitää tukka platinanvaaleana. Shokkiväri kuluu myös nopeasti pois ja kun sinisestä on tullut kulahtaneen turkoosi, sen saa taas vitivalkoiseksi yhdellä vaalennuksella. Kuluttaa hiusta, mutta tässä tapauksessa tukan kuluminen on sen arvoista :D Katsotaan, että tuleeko mulle sininen tukka tänä tai jonain muuna keväänä :)

----------

Tän postauksen kirjoittaminen itseasiassa auttoi mua todella paljon ja ymmärrän taas, että mun ei kannata lähteä kokeilemaan mitään luonnonvaaleaa. Platinanvaalea on mun juttu ja ehkä kokeilen vielä tuota sinistäkin. Tästä eteenpäin aion kuitenkin värjätä hiukseni kotikonstein ja käyn sitten parturissa ainoastaan leikkauttamassa tukkaa.

Oletko sinä löytänyt sellaisen hiusvärin, jonka koet omaksi jutuksesi? :)

10 kommenttia:

  1. Tää oli mielenkiintoinen postaus ja oli kiva lueskella sun ajatuksia tästä asiasta! Ja tosi hyvä, jos tän kirjoittaminen selkeytti sun omiakin ajatuksia :) Platinablondi sopii sulle kyllä tosi hyvin ja toi on sellanen väri, mikä mun mielestä ei kyllä ihan jokaiselle sovi :D Oo sähkönsiniset hiukset olis ihan sairaan siistit! Innolla ootan kuvia, jos värjäät hiuksesi sellaisiksi :)

    Mun hiukset on myös olleet ties minkä väriset - punaset, oranssit, lilat, mustat ja varmaan kaikki ruskean mahdolliset sävyt on tullut käytyä läpi vuosien aikana :D Blondit hiukset mä oon pienestä asti halunnut ja 1,5 vuotta sitten sellaiset vihdoin sain. Nää sopii mun mielestä mulle paremmin kuin tummat hiukset ja tällä tiellä pysytään todennäköisesti vielä aika pitkään :) Tuleehan sitä välillä hirveä halu värjätä hiukset tummemmiksi, mutta en todellakaan halua alkaa sitten jossain vaiheessa taas värjätä hiuksia tummista vaaleiksi, joten tää nykyinen saa kelvata :D Raidoilla onneksi saa myös aina piristettyä ilmettä jonkin verran :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista Linda! :) <3 Totta, platinanvaalea ei välttämättä kaikille sovi ja se myös vaatii kantajaltaan asennetta. Katsotaan, jos värjäisin ne siniset hiukset jo tänä keväänä, mutta en vielä lupaa mitään :)

    Mun mielestä sulle sopii kyllä todella hyvin vaaleat hiukset, tosin en tiedä miltä tummemmat sulla näyttävät :) Hiukset on niin helppo värjätä tummiksi, mutta se vaalennus on aina paljon hankalampi juttu. Sen takia sitä värjäämistä tummemmaksi kannattaa harkita pitkään. Itsehän en yleensä ole harkinnut ja siinä on sitten tumman tukan kanssa ollut itku lähellä :D Raidat ovat kyllä kivoja :)

    VastaaPoista
  3. Sininen ois kyl siisti! Joskus yläasteella halusin aina sinisen tukan, koska se oli sillon mun lempivärini :D Toisaalta ihan kiva ettei vanhemmat suostunu, niin nuorena kun ei suositella värjäystä muutenkaan. Sulle kyllä sopii tosi hyvin toi platina! :)

    Edelleen meen ihan omalla värillä, en oo siis koskaan värjännyt, koska pelkään joutuvani siihen värjäyskierteeseen. Viimevuonna kyllä himottelin vaalentavani vaan latvoja balayage-tyyliin, ku jos ois värjänny vaan latvat niin ei ois tarvinnu huolehtia juurikasvun värjäyksestä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups, mä oon värjännyt tukkaani säännöllisesti kestoväreillä 11-vuotiaasta lähtien ja sitä ennenkin satunnaisesti sävytteillä :D Sun tukka näyttää kyllä todella hyväkuntoiselta verrattuna omaani, joten värhäämättömyydessä on ehdottomasti hyvät puolensa. Mä oon niin värjäämiskoukussa etten edes tiedä enää, minkä värinen oma tukkani on :D Oi että, tuollainen balayage-värjäys kuulostaa upealta ja sen voisi kuvitella olevan melko terveellinenkin, kun väri ei ole suoraan kontaktissa ihon kanssa :) Itse en kylläkään ole koskaan saanut hiusväristä mitään erityisen pahaa reaktioa, mitä nyt vaalennusvärit joskus kirvelevät. Sekin on tapahtunut vain tietyillä kampaajilla tai tiettyjen markettivaalennusten kanssa.

      Poista
  4. Noh, olen viihtynyt taas pari vuotta punapäänä, ja se on kaikin puolin mun juttu. Punaisen tukan kanssa monet meikkilookit ovat näyttäviä, ja parhaimmillaan pää hehkuu kilpaa auringon kanssa. Olen viimeiset 15 vuotta palannut tasaisin väliajoin punaiseen. Mutta, katselin tässä vanhoja kuvia itsestäni, joissa minulla oli oma vaalea tukkani. Ja hitsi, se näyttää todella kivalta. Minulla ei ole maantienharmaa tukka, vaan ihan oikea vaalea, vähän kuin tuossa toiseksi alimmassa kuvassa. Nyt käyn sisäistä kamppailua. Tukkani on hennattu, eli väriä ei saa vaalennettua mitenkään. Ainoa tapa päästä siitä eroon on kasvattaa, eli minun pitäisi kestää jonkin aikaa juurikasvua ja sitten lyhentää reippaasti. Hitto kun on hankalaa..:D Ymmärrän kaikki hiuskriiseilyt. Näin se vaan on, ei voi ikinä olla tyytyväinen siihen mitä on.

    Sähkönsininen kuulostaa vinhalta. Sekin hyvä puoli on vaaleassa tukassa, että voi koklailla erilaisia suoravärejä melko huoletta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punainen sopii sulle kyllä todella hyvin! :) Olisipa mullakin luonnostaan vaalea tukka, mutta kun ei. Tukkani on sellainen maantienharmaa, mutta mulla ei ole hajuakaan sen nykyisestä tummuusasteesta. Joo mä ymmärrän tuon hiuskriisin myös varsinkin kun ainoa vaihtoehto on tukan kasvattaminen ja lyhentäminen. Tsemppiä valintaan :D

      Poista
  5. Kiva postaus :)! Itekkin yritän saada täydelliset platina blondit hiukset :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Toivottavasti saat, siinä on omat haasteensa :)

      Poista
  6. Siis aivan valtavan ihana toi sun tukka! :) platinablondi pukee sua tosi hyvin! Pysy ihmeessä siinä :) itekin haaveilen että saisi edes latvat noin vaaleiksi, mutta voi olla että tippuis puolet hiuksista jos alkais oikeen vaalenteleen tästä vakiomustastani :Dkäyhän kurkkaas mun hiusblogia ; cutandcurly.blogspot.fi :)
    Ja oikein kivaa viikonloppua :)
    Ps. Liityn ehdottomasti lukijaksi näin kivaan blogiin :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Joo kyllä mä tässä pysyn, mitä nyt ehkä kuukauden verran tuota sinistä kokeilen keväämmällä :) Noo tuota, kyllä nämä kivasti katkeilevatkin vaikka kuinka hellävaraisesti koittaisi tukkaa käsitellä, mutta on se sen arvoista tämän värin kanssa :D Viimeksi kampaajalla kunnon vaalennusoperaatiossa multa paloi hauraammaat hiukset tuosta edestä poikki :D

      Käyn kurkkaamassa, hiusjutut kyllä kiinnostavat! Hyvää viikonloppua! Kiva kuulla, toivottavasti viihdyt blogini parissa :)

      Poista

Kiitos!